onsdag 21 maj 2014

Ett sötare blod

Jag har börjat vänja mig och uppoffringen känns inte längre enorm. Vi har varit bortbjudna under helgen och det har gått bra. Med bra menar jag att jag har tagit med mig eget sockerfritt och att ingen har försökt truga.

Jag har lyssnat på Ann Fernholms föreläsning Ett sötare blod och jag håller på att läsa boken med samma titel. Det är skrämmande att lyssna på henne. Fakta presenteras på ett överblickbart sätt och det går inte att blunda för sockrets negativa konsekvenser. Inte efter en så tydlig och föreläsning. Innan har jag vetat om många biverkningar och att socker fungerar som en drog. Men jag visste inte att cancer livnär sig på socker eller att det ökar risken för hjärtinfarkt. Jag undrar verkligen när Livsmedelsverket skall uppdatera sin information och nyckelhålsmärkningen revideras. 

Skolorna är styrda till Livsmedelsverkets rekommendationer och därför serveras massor med snabba kolhydrater men alldeles för lite fett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar