onsdag 21 maj 2014

Kreativitet!

Jag skall inte säga att suget efter sött helt har släppt. Men det tar inte över vardagen längre och lämnar utrymme i min hjärna för andra tankar. Jag är en kreativ person men när jag har mina sockersvängningar är jag antingen för speedad eller för låg för att genomföra dem. Jag kan tänka klarare nu på något sätt.
Ett område som kräver kreativitet är maten. Igår hade jag utlovat köttbullar till middag (jag kom hem tidigast och helt på sin plats att det var mitt ansvar). Jag älskar potatis, lingonsylt, gräddsås, inlagd gurka och köttbullar på tallriken. Men jag kände att jag ville prova något nytt. Köttbullarna gjorde jag som vanligt på nötfärs, lök, salt, peppar, grädde och lite ströbröd. Men istället för potatis kokade jag blomkål och lök häftigt till det mesta vattnet hade ångat bort. Då hällde jag på grädde och så fick det fortsätta puttra i några minuter. Det blev jättegott! Men här kommer min lösning: Barnen vill ha stuvade makaroner till köttbullarna. Och när man tänker efter är det kass. Vit pasta blandas upp med vetemjöl och helst skall man ha några matskedar strösocker i. Jag kompromissade och kokade makaroner. Men i stället för stuvning och socker hällde jag över lite gräddkokad blomkål över makaronerna. Det såg ut som vanligt och blev gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar